Poliisi otti kantaa taksisääntelyn puolesta

Ihmisiä liikuttava yhdysvaltalaisyritys Uber aloitti marraskuussa muiluttamisen myös Helsingissä. Kaupunkilaiset liikkuvat nyt Uber-kuljettajien yksityisautoilla paikasta toiseen helposti, nopeasti ja edullisesti. Taksiala on kuitenkin Suomessa tiukasti säädelty ja kilpailulta suojattu. Rakenteita ravisteleva markkinahäirikkö sai vakavan varoituksen, kun poliisi kehotti soittamaan Uber-autoilijoista hätänumeroon. Pitkä vääntö on alkanut.

Helsingin poliisi naputti viikonloppuna twiitin, jossa se kehotti kansalaisia Uber-kuljettajan kohdatessaan soittamaan ”akuuteissa tilanteissa” hätäkeskukseen. Jää pohdinnan varaan, mikä on autolla paikasta toiseen liikkumisessa sellainen ”akuutti tilanne”, joka hätäkeskussoittoa vaatii. Poliisin sivuilta en asiaa koskevaa tiedotetta löytänyt, joten lauseen muotoilu on varmaan jonkun fobban omaa hengentuotetta. Ovatpahan ainakin caps lockin käytön lopettaneet.

Koska poliisi voisi halutessaan vain kävellä Uberin toimistolle selvittelemään asioita, on kyseisen twiitin tarkoitus tietysti lähinnä pelotella kuljettajia sekä matkustajia ja heittää tällä tavalla kapuloita Uberin rattaisiin.

Uberia ei nimittäin haluttaisi markkinoille. Taksialaa sääntelee taksiliikennelaki, joka varsin selvästi edellyttää taksilupaa kaikilta, jotka ammattimaisesti ihmisiä paikasta toiseen kuljettavat. Näitä taksilupia ei sitten kaikille herukaan, jotkut odottavat omaansa vuosikymmeniä.

Nykyistä taksialan hintojen, saatavuuden ja kilpailun sääntelyä perustellaan usein sillä, että taksipalveluiden laatu ja saatavuus halutaan turvata. Alan kulut ovat kuitenkin kovat ja kysyntä epätasaista. Jos taksilupia ja siten takseja olisi liikaa, asiakkaita ei riittäisi kaikille.

Kysymykseksi kuitenkin jää, miksi juuri taksiala on sellainen, jossa toimivat yrittäjät tulee suojata yrittäjyyteen väistämättä kuuluvilta hinnoittelu-, saatavuus- ja markkinointiriskeiltä. Ottaisin tällaisen suojan mielelläni myös oman yritykseni markkinalle – kunhan olisin itse jo valmiiksi sisäpuolella.

Uber tietää vallan hyvin, että sen toimintaa tullaan luultavasti pitämään taksilain vastaisena. Ensimmäiset jutut ovat jo syyttäjällä, ja niitä käydään varmasti läpi useissa oikeusasteissa vuosikausia. Uber saattaakin laskeskella, että pitkän prosessin aikana ihmiset huomaavat uuden palvelun vanhaa paremmaksi ja yleinen mielipide kääntyy nykyistä taksilainsäädäntöä vastaan.

Temppu voi hyvinkin onnistua: ovathan Uberia vastustavat argumentit pitkälti täysin samat, jolla vanhat linja-autoyhtiöt vastustivat Onnibusin tuloa markkinoille. Pelottelua riitti, mutta kun kuluttajat rakastuivat palveluun, yleinen mielipide kääntyikin Onnibusin puolelle ja Matkahuollon dynastiaa vastaan.

Tämä taistelu kestää joka tapauksessa pitkään ja odotellessa suhauttelen mielelläni paikasta toiseen Uberilla. Olen varsin tyytyväinen, että Perussuomalaiset Nuoret lähestyy tätäkin asiaa tulevaisuus edellä:

..hevoskuljettajat pelkäsivät autoja, autonkuljettajat matkapuhelinsovellusta, pankit virtuaalivaluuttoja ja Teosto- mafia vapaata tiedonvälitystä. Nopeiden muutosten aiheuttamat inhimilliset murheet ihmisten elämässä täytyy huomioda, mutta koko yhteiskunnan kehitystä ei voida pysäyttää tiettyjen eturyhmien vuoksi.Perussuomalaisten Nuorten tietoyhteiskuntaohjelma.