Apollon yhteiskoulu

Kansanvaltaa: Case Apollon yhteiskoulu

Kävin tänään vaalipaneloimassa entisessä lukiossani: Apollon yhteiskoulussa. Koulu on yksityinen koulu – joskaan ei eliittistatuksensa takia. Yksityisenä kouluna koulun hallinto toimii opetusvirastosta irrallaan. Sen hallinto on oikeastaan case-esimerkki siitä, mihin suuntaan kuntalaisdemokratiaa ylipäätään pitäisi kuljettaa.

Olin ala-asteeni koulussa Helsingin Malminkartanossa. Muutto viereiseen kaupunginosaan heitti joksikin aikaa kouluun Kannelmäkeen, mutta kaveriporukat jäivät silti Maltsuun. Kaipuu vanhoille kulmille sai minut valitsemaan lukiopaikkani pyörämatkan päästä, vaikka paikka olisi löytynyt kävelymatkankin päästä. Apollon lukiosta jäi käteen paljon hyviä muistoja, mutta nuo muistot koskettivat jotakin aivan muuta kuin koulun hallintoa. Tänään otin asiakseni paneelikeskustelun jälkeen perehtyä myös vähän siihen puoleen.

Apollo on legenda

Kunniakkaaseen historiaansa nähden Apollon yhteiskoulu ei yksityiskoulustatuksestaan huolimatta nauti minkäänlaisesta eliittikoulun maineesta. Kun itse hain tähän lukioon, sen sisäänpääsykeskiarvo oli Helsingin matalin. Yhtä lailla sen YO-kirjoitustulokset ovat aina keikkuneet listojen viimeisillä sivuilla.

Lähikoulujen kohdalla YO-tulosten ja sisäänpääsykeskiarvojen vertailu ei tosin ole aivan reilua: alhaiset pojot johtuvat siitä, että lähiöiden kovin oppilasmateriaali häipyy yleensä keskustan huippukouluihin ja ne ns. tavalliset oppilaat jäävät lähikouluun. On aivan selvää, että jos koulun oppilasmateriaali koostuu jo valmiiksi kympin oppilaista, voi YO-kirjoituksistakin odottaa ihan kohtuullista menestystä.

Apollon käyneet kuitenkin pitävät koulua erinomaisen legendaarisena. Siellä on mainio yhteishenki ja työhönsä sitoutuneet opettajat. Jopa räppäri Pyhimys laulaa eräässä kappaleessaan koulun super-persoonallisesta äidinkielenopettajasta, joka palvelee vuosikymmenenkin jälkeen koulussa edelleen.

Miten päättämään koulun asioista?

Koulu, jossa on oma ruokalahenkilökunta (sekä kotiruokamaiset, todella hyvät ruoat) ja omalaatuisia opintoratkaisuja, on tietysti sinällään mielenkiintoinen. Päättäjän kannalta kiinnostavinta kuitenkin on päätöksenteko: koulua hallinnoi kannatusyhdistys, johon kuka tahansa voi liittyä jäseneksi. Kannatusyhdistys toimii tietysti kuten mikä tahansa yhdistys: valitsee joukostaan hallituksen ja niinpoispäin. Koulussa on vain kaksi hallintoporrasta ja sen toiminta on varsin ketterää.

Tämä kiinnitti huomioni. Yleensä yksityiskoulut ovat tavalla tai toisella eliittikouluja, mutta Apollopa onkin aivan tavallinen yleislukio. Se on persoonallinen ja erottuu muista kouluista omalla luonteellaan, mutta ei se toteuta mitään erityistä tehtävää, joka perustelisi sen aseman juuri yksityiskouluna.

Näin minä haluaisin järjestää kuntalaisdemokratian kokonaisuudessaan: mahdollisimman lähelle ihmistä. Niin, että alueen asukkaat hallinnoivat itse omia koulujaan, kirjastojaan ja muita palveluitaan.

Mikään näennäinen asukastyöryhmä tai vuokralaisdemokratia ei tällaista ole. Niiden kaltaiset toimielimet käyttävät päätösvaltaa hyvin rajoitetuista asioista ja vain silloin, kun se varsinaisille päättäjille sopii. Kuntalaisille tulee tiputtaa myös budjettivalta sekä valta henkilövalinnoista – juuri kuten Apollossa on tehty.

Lopuksi

Tietystikään edes kaikki oppilaiden vanhemmat eivät ole kannatusyhdistyksen jäseniä. Eivät, vaikka koulu aktiivisesti www-sivuillaan asiaa markkinoi. Tätä case-esimerkkiä kannattaa kuitenkin pureskella. Tämä on se suunta, johon minä haluan päätöksentekoa kehittää. En kauas Brysseliin tai metropolivaltuustoon, vaan mahdollisimman lähelle niitä ihmisiä, joita päätökset koskevat.

Tietysti tällöin kouluihin tulee eroja: toisissa tehdään juttuja joita toisissa ei. Toisissa on parempaa ruokaa kuin toisissa. Mutta näin saakin olla; emmehän me voi toimia niinkään, että kaikilla täytyy olla huonoa (Palmiaa), ettei vaan kellään olisi asiat toista paremmin.

Apollo on muutenkin jännä koulu: kolme Helsingin PS-Nuorten hallituksen jäsenistä on Apollosta. Jonkinlainen persutehdas lie.

18.03.2015 0 ,